5 rode vlaggen voor een nieuwe opdracht

Klant Project

Nieuwe opdracht? Neem een voorsprong op het spel met onze checklist met waarschuwingen voor nieuwe schilderprojecten



 

img1

Het is een opdracht die al gestart is

Soms zijn nieuwe schilderprojecten helemaal niet zo nieuw; ze zijn eerder in de steek gelaten door een andere schilder of een huiseigenaar die ontdekte dat hij niet de tijd en de vaardigheden had om de klus te klaren. Dit hoeft natuurlijk geen reden te zijn om de opdracht af te wijzen, maar het is wel nuttig precies te weten wat er al is gedaan en waarom. Als een klant onredelijk is geweest tegen een andere schilder kan dat immers weer gebeuren.

 

Je klant heeft DHZ-ideeën

Ook al hebben ze zelf nog niet de mouwen opgerold, soms willen kanten helpen – hetzij omdat ze houden van doe-het-zelven of omdat ze kosten willen besparen. Als een klant zo betrokken is, wees dan duidelijk over de vereiste normen en kom schriftelijk overeen dat je niet verantwoordelijk bent voor de kwaliteit van hun werk. Een gedetailleerde werkomschrijving  is hier van cruciaal belang.

 

Je hebt 'de baas' nog niet ontmoet

Voor elk nieuw project moet je samen, met de persoon die betaalt voor het werk, beslissen over de werkomschrijving, want uiteindelijk ga je met hem een overeenkomst aan. Verzeker je ervan dat hij het is die overeenkomsten goedkeurt in plaats van een vriend of een familielid. Als je voor een echtpaar werkt, verzeker je er dan van dat beide partners akkoord gaan met beslissingen zoals kleuren en wat er geschilderd moet worden.

 

Niemand wil verantwoordelijk zijn

Is je klant een beetje vaag over wat hij eigenlijk wil? Laat hij beslissingen tevreden over aan 'wat u denkt dat het beste is'? Als je klant aanvankelijk niet duidelijk is over wat hij wil, wees dan behulpzaam en geef hem advies, maar maak ook duidelijk dat het aan hem is om uiteindelijk te beslissen. En verzeker jezelf er vervolgens van dat dit wordt opgenomen in de overeenkomst met de klant  en de werkomschrijving.

 

Je advies wordt genegeerd

Het leveren van advies over de juiste afwerking is een goede manier om je deskundigheid te tonen. En hoewel het belangrijk is niet de kleuren te kiezen voor de klant (dat is en blijft zijn beslissing), dien je voorzichtig te zijn met klanten die helemaal niet naar je adviezen willen luisteren, of die volharden in afwerkingen waarvan je weet dat ze niet geschikt zijn voor het oppervlak. Uiteindelijk ben jij degene die de schuld zou kunnen krijgen als de klant ontevreden is met het resultaat. 

img2
Kleuren worden geladen, even geduld a.u.b.